HulpMaatje Rhenen Bij HulpMaatje Rhenen, waar JobHulpMaatje deel van uitmaakt, staat het belang van de mens voorop. Door de goede samenwerking met diverse organisaties valt hier niemand tussen wal en schip. Met die mensgerichte aanpak heeft HulpMaatje Rhenen de Cliënt in Beeldprijs 2020 van de Landelijke Cliëntenraad gewonnen. De basis van die aanpak blijkt brede samenwerking te zijn.

De Cliënt in Beeldprijs wordt elk jaar door de Landelijke Cliëntenraad (LCR) uitgereikt aan organisaties die op het gebied van cliëntenparticipatie het goede voorbeeld geven. De jury noemt de goede communicatie binnen HulpMaatje Rhenen en de inhoud van de activiteiten een voorbeeld waar andere organisaties van kunnen leren. Het is natuurlijk een enorme stimulans om te horen dat wij met iets goeds bezig zijn. Dit is belangrijk voor ons,” verklaarde vice-voorzitter Kees Jochemsen bij de prijsuitreiking.

De sleutel van het succes is samenwerking. Door binnen de stichting HulpMaatje Rhenen heel nauw samen te werken, lukt het de vrijwilligers van SchuldHulpMaatje, Jobhulpmaatje, Formulierenbrigade, Noodfonds en Netwerk tegen Armoede om mensen mensen met een hulpvraag de juiste hulp aan te bieden. De onderlinge communicatielijnen zijn kort, maar ook de contacten met de gemeente en diverse andere instanties zijn goed. De stichting werkt daardoor als smeerolie in de samenwerking, met als resultaat dat de cliënten gemakkelijker de juiste hulp ontvangen.

“Wij hebben een goede verstandhouding met de gemeente Rhenen en dat is in het belang van de cliënt. Hulpmaatje Rhenen werkt heel bewust aan wederzijds vertrouwen en respect. Dan bereik je veel meer dan wanneer je op je strepen gaat staan,” benadrukt Jochemsen. Voor de vrijwilligers is het een enorme opsteker dat juist hun ‘smeerolie’-functie tussen cliënten en de gemeente wordt gewaardeerd. “Je moet de handen ineen slaan. Dat betekent dat wij wel eens iets doen wat een van de instanties had moeten doen, maar ook omgekeerd. Samenwerken is samen naar structurele oplossingen zoeken. Dan valt niemand tussen wal en schip.”

De geldprijs van € 2.500 moet ingezet worden voor de verbetering van de positie van cliënten. Dat is voor HulpMaatje Rhenen geen probleem: “Wat wij doen past heel goed bij wat de prijsuitreiker beoogt.”